Yazar, etik ile ilgili normlara azami
ihtiyaç duyuldugu, bilim ihtiyaçtan dogar ilkesi göre, özellikle mesleki
alanlarda yapilan düzenlemeler her seyi öngörememekte ve hukuki mevzuat
yetersiz kalmaktadir. Iste bu durumlarda
her ülkenin ahlak sisteminin disinda gri alan diyebilecegimiz alanlarda baska
bir olguya ihtiyaç duyulmaktadir. Bu da felsefenin ahlaki inceleyen dali olan
etik olmustur.
Bu kitapta; etik, ahlak kavrami ve meslek etigi kapsaminda polis meslek etigi ve polis
meslek etigine ait kodlar incelenmistir., Bu baglamda polis meslek etiginin
kodlarindan en önemlisi oldugu kabul edilen profesyonellik kavrami ve bu kavram
çerçevesinde çevik kuvvet polisinin toplumsal olaylardaki davranis ve tutumlari
tartisilmistir. Bu spesifik konunun ardindan polis meslek etigi kodlarinin
polislik mesleginde etkin kilinmasi için neler yapilabilecegi siralanmistir.
Etik
Etik, Yunanca’da karakter manasina
gelen “ethos” sözcügünden türetilmistir. Felsefenin ahlaki inceleyen bir
disiplinidir. Bu anlamda etik, insanin bütün davranis ve eylemlerinin temelinin
arastirilmasidir. Diger bir ifadeyle etik, insanlarin karar ve eylemlerini
yönlendiren ve bunlarin ahlaki bir temele göre”iyi/kötü” ya da “dogru/yanlis”
olup olmadiginin belirlenmesi olarak tanimlayabiliriz.
Yukarida da ifade ettigimiz gibi etik
insan iliskilerini ve davranislarini ahlaksal degerler açisindan arastirir.
Ancak etik ile ilgili düsünmek sadece akademisyenlerin ve filozoflarin
ilgilenmesini gerektirecek bir olgu olmasa gerek. Çünkü etik toplumlari
ilgilendiren bir kavram olarak siradan insanlarinda üzerinde kafa yormasi
gereken ve bu kavram dogrultusunda iliskilerini ve davranislarini belirlemesini
saglayan bir olgudur.
Etik, günlük dilde ahlak kavrami ile
sikça karistirilmakta ve birbirinin yerine kullanilmaktadir. Ancak ikisi de
birbirinden farkli kavramlardir. Asagida etik ile ahlak kavraminin arasindaki
fark ortaya konulmaya çalisilacaktir.
Etik-
Ahlak iliskisi
Ahlak kelimesi dilimize Arapça’dan
girmis bir sözcüktür. Ahlak kelimesinin kökü yaratmak, yaradilis, mizaç, tabiat
ve yaradilistan gelen huy anlamlarina gelmektedir. Kavram olarak ise ahlak,
kültürel degerler ve ideallerle ilgili dogru ve yanlislari ve bunlara uygun
olarak nasil davranilmasi gerektigini belirler. Ahlak genis tabanli ve nasil
davranilmasi gerektigine iliskin yazili olmayan standartlari içerir. Etik ise,
hem daha soyut kavramlara dayalidir hem de bu soyut kavramlardan ne anlasilmasi
gerektigini tanimlamaya çalisir. Etik kurallarin, açik ve belirli bir alana iliskin yazili
kurallari içermesi beklenir. Örnegin, medya etigi, tip etigi, çevre etigi,
polis etigi gibi alanlar için ortak ilkeler öngörür ve bu ilkeler evrensel
kabul gören kavramlara dayali olarak gelisir. Bu anlamda etik kendisini daha
çok mesleki alanlarda belirginlestirir.
Ahlak kavraminda, ayni eylem toplumdan
topluma, hatta ayni toplum içinde yöreler arasinda bile farklilik
gösterebilmektedir. Örnegin Türk toplumunda kadin erkek iliskilerinde bu durum
bariz bir sekilde görülür. Bati illerinde yasayan insanlarin kahvelerde oturup
oyun oynamasi normal olarak karsilanabilirken Dogu illerinde bu durum ayip
olarak görülebilmektedir. Bu baglamda bireylerin neyin ahlakli, neyin ahlak
disi olduguna iliskin degerlendirmeleri dinsel, töresel ve felsefi
düsüncelerinden kaynaklanir. Etikte ise, “istenilir iyi” kavrami vardir.
Evrensel oldugu kabul edilir
Etik sorulari ile ahlak sorularini
ayirt etmek için etigin sorulari incelendiginde yönelttigi sorularin tekil
eylemlere iliskin degil daha çok soyut olaylar ve ölçütlerle iliskili oldugu
görülür.
Meslek
Etigi
Meslek etigi, bir meslek grubunun,
meslege iliskin olarak olusturup korudugu, meslek üyelerini belirli bir sekilde
davranmaya zorlayan, sahsi egilimleri sinirlayan, liyakatsiz ve ilkesiz üyeleri
meslekten dislayan, meslek içi rekabeti düzenleyen ve hizmet ideallerini
korumayi amaçlayan mesleki ilkeler bütünü olarak tanimlanabilir
Tanimdan da anlasilacagi gibi meslek
etiginin üç temel islevi vardir.
1-
Yetersiz ve ilkesiz
üyeleri ayirmak.
2-
Meslek içi rekabeti
düzenlemek
3-
Hizmet ideallerini
korumak
Meslek etigi, özellikle dogrudan
dogruya nesnesi insan olan mesleklerde uyulmasi gereken davranis kurallari
olarak tanimlanabilir. Meslek etiginin en önemli yanlarindan biri evrensel
olmasi yani ayni meslek mensubu bireylerin davranislarinin dünyanin neresinde
olursa olsun ayni olmasidir. Ayni zamanda ayni meslekten olan bireylerin kendi
aralarindaki davranislarinda da ayni tutum ve davranislar sergilemeleri
beklenir. Buradan da anlasilacagi gibi meslek etiginin iki yönü vardir.
Bunlardan biri meslek mensuplarinin halka yani hizmet ettikleri alana karsi ve
digeri birbirlerine karsi ödevlerine iliskin kurallari ortaya koymaktadir.
Bu anlamda meslek sayisinca meslek
etigi oldugunu söylesek yanilmayiz.
Bunu en temel sekilde mesleklere
ait yemin metinlerinde görebiliriz. Bunun yaninda doktorluk mesleginde oldugu
gibi uluslararasi kabul görmüs yemin metinleri (Hipokrat yemini) gibi etik
ilkeler, meslek etiginin evrenselligine isaret etmektedir.
Günümüzde dünyada ve Türkiye’de
çesitli meslekler kendi meslek mensuplarinin uymasi gereken etik kurallari
belirlemislerdir. Son yillarda yayinlanan etik kurallardan önce de çesitli
mesleklerin mensuplarinin uymasi gereken etik kurallar o mesleklere ait yasal
düzenlemelerde karsimiza çikmaktadir.
Polis
Meslek Etigi
Polis örgütlerinin kurulmasi ile
polislik bir meslek olarak ortaya çikmis, tipki bir ögretmenlik, doktorluk ve
askerlik gibi meslek gruplarindan
sayilmistir. Dolayisiyla ortaya çiktigi tarihten bu yana polislik meslegi
giderek gelismis ve uzmanlik isteyen bir meslek dali haline gelmistir.
Bir
Meslek Olarak Polislik, Polisligin temelinde, iyilik etme,
koruma, kollama, yol gösterme ve yardimci olup, polisligin araci da amaci da
'insan'dir" Öyle ki bu meslegin mensuplarinin günlük faaliyetleri niteligi
itibariyle yasama, yürütme ve yargi unsurlari içeren özellikler arz etmektedir.
Bu dedigimi bir örnek ile açiklayacak olursak, bir polis memuru görevi geregi yolda giden bir araci
durdurabilir. O araca ceza yazabilir. O aracin üzerinde seyrettigi yolu trafige
kapatabilir. Bu davranislar herhangi bir kimsenin yapabilecegi seyler degildir.
Eger sizi yolda seyir halinde iken herhangi birisi durdursa ve makul bir sebep
söyleyemezse siz o kisiye çesitli tepkilerde bulunur ve istenilmeyen bazi
davranislar sergileyebilirsiniz. Dolayisiyla bu niteliklere sahip bir meslegi
icra edenlerin karsisina siklikla gri alanlar çikacaktir. Iste bu durumda etik,
bu meslegi ifa edenlerin davranislarina yön verecektir.
Yukaridaki olayimizda somut bir
sekilde ortaya koydugumuz gibi toplumun bir arada huzurlu bir sekilde yasamasi
için vazgeçilmez bir fonksiyonu yerine getiren polis, görevlerini ifa ederken
uymasi gereken etik kurallarin olmasi gerekir. Polis görevini yaparken çogu
zaman yasal mevzuatin da disinda yani öngörülmeyen çesitli olaylarla karsilasabilmektedir.
Peki bu durumda polis nasil davranacaktir. Iste burada karsimiza etik kavrami
çikmakta ve öngörülemeyen olaylarda yani gri alanlarda davranislarimizi etik kurallar
yönlendirmektedir.
Bütün bunlardan sonra polis meslek
etigini meslek etiginden yola çikarak tanimlayacak olursak; bir meslek grubu
olarak polislerin meslege iliskin olarak olusturup, gelistirdigi, polisleri
görevleri esnasinda belirli bir sekilde davranmaya zorlayan, güvenlik
hizmetlerinin sunulmasi sirasinda kisisel egilimleri sinirlayan, polislik için
yetersiz ve ilkesiz oldugu belirlenen meslek üyelerini egiten yada meslekten
dislayan, meslek içi rekabeti düzenleyen ve hizmet ideallerini korumayi
amaçlayan polislik meslegine iliskin ilkeler bütünü olarak tanimlanabilir.
Polis etigine iliskin temel ilkelerden
biri, tarafsizlik ilkesidir. Polis etigine iliskin olarak unutulmamasi gereken
bir diger ilke 'profesyonellik'tir. Yurttas polise karsi bagirsa da, küfür
dahi etse, polis söz konusu kisinin bu
davranislardan dogan cezayi almasi için gerekli islemleri yapmalidir fakat; polis de yurttasa ayni
sekilde bagiramaz, küfür edemez,
gereksiz ve yersiz bir kuvvet
uygulayamaz.
Süphecilik Ilkesi,'Polis süpheci
olmalidir' ifadesine, polislik uygulamalarinda
sikça rastlanmaktadir. Türk toplumunun adalet ve polislik literatüründe yer
alan 'beraat-i zimmet asildir', (suçu sabit olana kadar herkes masumdur)
ifadesi, Avrupa Polis Etigi Yönetmeligi madde 46'da da ayrintili bir sekilde
islenmistir: "Polis sorusturmalari, en azindan gerçek, (islenmis) veya
islenmesi muhtemel bir suç ile ilgili makul bir süphenin üzerine bina
edilmelidir." Gerek Avrupa Polis Etigi Yönetmeligi gerekse Türk iç hukuku
sürekli makul kelimesine vurgu yaparak süpheyi veya süpheciligi meslegin
gerçeklestirilmesinde öngörmüstür.
Polis meslek etigi, etik degerler
baglaminda yalnizca vatandas polis iliskilerini incelememekte ayni zamanda
meslek içi ast-üst ve es düzey iliskileri, mevzuat ve yasal düzenlemelerdeki ve
güvenlik hizmeti üretme esnasindaki iliskilerin tümünü kapsamaktadir.
Kurumsal Paranoya, paranoya, Özellikle
büyük hezeyanlari ve kendilerine kötülük yapilacagi kuskularinin belirgin
oldugu, bir ruhsal bozukluk durumudur. Özgürlükler ülkesi A.B.D.'de, 11 Eylül
saldirilarinin ardindan binlerce kisinin gözaltina alinmasi, kurumsal
paranoyanin baslangici olarak görülebilir. Çünkü polis etigine iliskin ilkelere
göre, gözaltina alinma için gerekli süphe, makul bir neden üzerine bina
edilmelidir. Oysa görünen o ki, binlerce kisi sadece Arap orijinli veya Müslüman
olduklarindan dolayi gözaltina alinmislardir.
Yurttasin polise, polisin ise
yurttasa güvenmedigi bir ortamda, profesyonel polislik hizmeti beklenemez.
Demokratik Polislik, hesaba çekilebilir
olma yaklasimlari yine demokratik kamu hizmetine ya da profesyonel polislige
geçis için önemli bir basamak teskil
etmektedir. Polisin uygulamalarinda seffaf olmamasi dogrudan yurttasi rahatsiz
edecektir ve polis meslek etigine aykiri bir davranis olarak tanimlanacaktir.
Demokratik bir ülkedeki polisin, halk nazarindaki mesruiyeti, antidemokratik bir ülkedeki polisin halk nazarindaki
mesruiyetinden daha fazladir.
Seffaflik, yapilan her seyin kamuoyu
ile aninda paylasilmasi degil, örnegin organize bir operasyonda istihbarat
öncelikli hareket eden güvenlik
personelinin, duyum alinmasi
durumunda kaçmasi muhtemel örgüt mensuplarini, eksiksiz bir sekilde yakalamak
ve mahkemeye çikarmak için basina haber
vermemesi, ya da polisin, organize bir uyusturucu çetesiyle ilgili yakaladigi
bir kisiden, çete mensuplarinin çözümlenebilecegi nedeniyle basina bilgi vermemesi, polisin seffaflik ilkesini
çignedigini göstermez, dahasi ulusal güvenlik ve operasyonunun istikrari açisindan bu durum
vazgeçilmez bir prensiptir.
Polisin Halkla Iliskiler
Uygulamalarinda Etik Duyarlilik, Avrupa Polis Etigi Yönetmeligi'nin 19.
maddesi, polisin halkla iliskilerine iliskin olarak düzenlenmistir: "Polis
teskilati, gizli bilgileri açiklamadan, yerine getirdigi, görevler hakkinda
halka dogru ve tarafsiz bilgi sunmaya hazir olmalidir. Medya ile iliskileri
düzenleyen bir yönerge hazirlanmalidir.''
Güvenlik hizmeti sunumunda polis etigi, bölümünde
kendini ortaya koyan bir diger nokta, polislik uygulamalarinin tümünde polisin makul ve ölçülü olmasidir.
Polis topluma hizmet üretirken, halkin güvenligini saglarken, onu huzursuz etmeden, yani maksimum fayda ve
minimum zarar prensibini gözden kaçirmamalidir. Bunu gerçeklestirmede basta
gelen ölçüt, hukuk kurallari, insan
haklari ve polis meslek etigi ilkelerinin özümsenerek profesyonel yasama geçirilmesidir.
Polis Etigini Islevsel Kilma,her ne
kadar polisin yaptigi islerin zorlugu, tehlikeli olmasi, yogunlugu, tasidigi
stres ve fazla çalisma sartlari agir olsa da, bu durum polisin insanlara haksiz
muamele etmesine bir gerekçe teskil etmemelidir. Fakat madalyonun diger
yüzünde; bu olumsuz sartlar ve ortamin, polis etigini islevsel kilmanin önünde
engel teskil ettigi görülmektedir.
Yasal Düzenlemeler, Toplum Beklentisi
Ve Vicdani Sorumluluk Çerçevesinde Etik Ilkeler,"halk polisten görev
bilincine sahip olmasini, halka olumlu yaklasip iletisim kurmasini, siddete
basvurmamasini, herkese yansiz davranmasini, güler yüzlü, konusmalarinin
terbiyeli ve düzgün olmasini
beklemektedir".
Avrupa
Polis Etigi Yönetmeligi Çalismalari
Bu belgenin en dikkat çeken noktasi,
gerek emniyet mensuplari ve gerekse emniyet mensuplarinin müsterisi olan
toplumun tüm kesimleri tarafindan benimsenmesi için gereken her sey
yapilmistir. Yönetmelik kapsaminda
demokratik ve hukuk devletinin hakim oldugu ülkelerde polisin amaçlari,
kurumsal yapisi, polisin ceza ve adalet
sistemi ile iliskilerinin nasil olmasi gerektigi, polisin nitelikleri ve
egitimi, polisin haklari, polis uygulamalarinin nelere göre yapilacagi.
Bilindigi gibi Avrupa konseyi
çogunlugu AB üyesi veya müstakbel üyelerden olusan bölgesel bir uluslar arasi
organizasyondur. Gelecekte ve su anda bir kisim ülkeler arasinda sinirlarin
kalktigi düsünülecek olursa böyle bir belge bu ülke vatandaslarinin standarda
yakin güvenlik hizmeti almalarini saglayacaktir.
Yapilan
Arastirma Sonucu,
Bu arastirma ile, güvenlik
hizmetlerindeki yöneten - yönetilen iliskilerinde görülebilen yönetim etigine
iliskin sorunlarin betimlenmesi, yönetim etigine iliskin sorunlarin,
yönetilenlerce ne yogunlukta algilandiginin analiz edilmesi, yönetilenlerce
algilanan bu etik sorunlarin rütbeler arasinda anlamli fark olup olmadiginin
Incelenmesi ve yönetilenlerce yönetim etigine iliskin sorunlarin, daha yogun
olarak yönetsel davranislarda mi, bireysel davranislarda mi, yoksa mesleki
eylem ve uygulamalarda mi yasandiginin analiz edilmesi amaçlanmistir.
Arastirma bulgularinda örneklem grubun,
sirayla en az sorunlu gördükleri etik ilke ihlal alaninin, polislik uygulamalari
oldugu, ikincil sirada bireysel davranislarda etik sorunlarin yasandigi, en
fazla olarak ise yönetsel davranislarda etik sorunlarin yasandigina inandiklari
ortaya çikmistir. Bu veriler dikkate alindiginda polis yöneticilerinin yurttasa
karsi olan davranislarini dogru bulduklarini, ancak konu yöneticilerinin
kendilerine yönelik davranislari oldugunda etik ilkelerin daha fazla ihlal
edildigini ifade etmektedirler. Bu yaklasim ya örneklem grubun, empati,
baskalarini düsünme, tarafsiz ve objektif olma gibi Önemli ilkeleri
içsellestiremedigini veya bilinç altindaki kendi çikarlarinin bir yansimasi
olarak ya da polis etigine iliskin sorunlardan daha fazlasinin yönetim etigi
alaninda görüldügü seklinde degerlendirilebilir.